Performancing Metrics

پرسپولیس در اولین دوره لیگ نخبگان؛ قرمزِ همیشه شاگرد اول | اتاق خبر
کد خبر: 461794
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1403 - 20:30
پایگاه خبری فوتبالی - اولین دوره لیگ نخبگان آسیا، 26 مرداد قرعه‌کشی می‌شود. استقلال و پرسپولیس، 2 نماینده قطعی ایران در این بازیها هستند.

به گزارش فوتبالی، پرسپولیس این بار هم شاگرد اول بین تیمهای ایرانی است. آنها اولین نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا (1969)، جام برندگان جام آسیا (1990) و لیگ قهرمانان آسیا (2002) بودند و این اتفاق در لیگ الیت هم تکرار شده است.

اولین تیم ایرانی که وارد رقابتهای قاره‌ای شد، پرسپولیس بود. آنها سال 1969 در اولین دوره جام باشگاه‌های آسیا حاضر شدند ولی نتوانستند به مقامی برسند. حضور بعدی قرمزها تقریبا 2 دهه بعد رقم خورد که با شگفتی شکست برابر محمدان در بنگلادش و حذف قرمزها همراه بود. در جام برندگان جام هم، پرسپولیس زودتر از استقلال شرکت کرد. قرمزها 3 بار در این بازیها شرکت کردند و با یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی، دوران درخشانی داشتند. پرسپولیس از اولین دوره لیگ قهرمانان هم وارد این بازیها شد و حالا در اولین دوره لیگ الیت هم حاضر است.

پرسپولیس 6 دوره در جام باشگاه‌های آسیا حضور داشت، 3 دوره نماینده ایران در جام برندگان جام بود و سابقه 11 دوره حضور در لیگ قهرمانان را هم دارد. درمجموع قرمزها 139 بازی در این رقابتها برگزار کرده و چنین کارنامه‌ای دارند: 65 برد، 36 مساوي، 38 باخت، 194 گل زده، 138 گل خورده.

افتخارات پرسپولیس را نیز اینگونه می‌توان شرح داد: يك قهرماني جام در جام آسيا، یک نایب قهرمانی جام در جام آسیا، 3 بار سومي جام باشگاه‌هاي آسيا، یک مقام چهارمي جام باشگاه‌هاي آسيا، یک حضور در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا و 2 نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا.

 

بهترین گلزن پرسپولیس در بازیهای آسیایی، فرشاد پیوس است با زدن 11 گل. روی پله بعدی، علی علیپور قرار دارد با 10 گل. علیپور با توجه به حضور مجدد در پرسپولیس و شانس انجام حداقل 8 بازی در لیگ نخبگان، به زودی مانند لیگ برتر، بهترین گلزن قرمزها در آسیا هم خواهد شد. نفرات بعدی این جدول، علی کریمی با 9 گل، مهدی طارمی با 8 گل و گادوین منشا با 7 گل هستند.

از جمع بازیکنان فعلی پرسپولیس، این نفرات سابقه گل زدن در بازیهای آسیایی را با پیراهن قرمز دارند: علی علیپور (10 گل)، عیسی آل کثیر (6 گل)، امید عالیشاه (یک گل)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (یک گل)، سعید صادقی (2 گل)، فرشاد احمدزاده (یک گل)، وحید امیری (2 گل) و سروش رفیعی (یک گل).

  4 بازیکن پرسپولیس سابقه هت‌تریک در آسیا را دارند: غلام وفاخواه برابر کولون موتور هنگ‌كنگ، مجتبی محرمی برابر پنجاب پاكستان، ایمون زاید برابر الشباب امارات و مهدی طارمی برابر الوحده امارات. فرشاد پیوس هم سابقه زدن 7 گل در یک بازی جام برندگان جام آسیا را دارد: به پنجاب پاكستان.

 

5390

 

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید