Performancing Metrics

پیش‌بینی یک اقتصاددان از قیمت نفت در سال ۱۴۰۳؛ با انتخاب ترامپ بیشترین فشار بر بخش نفت وارد خواهد شد | اتاق خبر
کد خبر: 461599
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1403 - 17:27
یک اقتصاددان گفت:‌ با انتخاب ترامپ کمپین فشار بزرگ آغاز خواهد شد و بیشترین فشار بر بخش نفت وارد خواهد شد.

ندا جعفری- روزنامه اعتماد با وحید شقاقی شهری، اقتصاددان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید:

  •  با توجه به شرایط جهانی و منطقه‌ای و احتمال تشدید تحریم‌های اقتصادی، فرسودگی ساختاری و نهادی، ناترازی‌های اقتصاد کلان رو به تزاید و افزایش پیوسته مهاجرت سرمایه‌های انسانی و تنزل سرمایه اجتماعی، کار دولت چهاردهم بسیار سخت است.
  • متاسفانه در دولت سیزدهم با تعلل، اصلاحات ساختاری و تصمیمات سخت اقتصادی اتخاذ نشد و همچنان ناترازی‌های اقتصاد کلان درحال تشدید هستند که این خبر ناگواری برای سال ۱۴۰۳ و دولت چهاردهم است.
  • برای سال ۱۴۰۳ چند تکانه مهم با احتمال رخداد بالا تصور می‌شود که عبارتند از: (۱) رشد انتظارات تورمی حاصل از انتخابات امریکا، (۲) احتمال تشدید تحریم‌های اقتصادی بالاخص در بخش نفت، (۳) تشدید ناترازی‌های اقتصاد کلان، (۴) تداوم رشد منفی در بخش‌های کشاورزی و صنعتی و (۵) تشدید تنگنای منابع مالی دولت. (۶) درضمن فرصت ده ساله رفع تحریم‌های سازمان ملل رو به اتمام است (تا مهر ۱۴۰۴) و به احتمال زیاد جهان غرب برای امتیازگیری حداکثری آماده خواهد شد یا اینکه در صورت عدم موفقیت، دست به مکانیسم ماشه خواهد برد. لذا شرایط بسیار پیچیده است.
  •  هرچقدر به انتخابات امریکا نزدیکتر خواهیم شد شاهد تشدید نااطمینانی‌ها و رشد انتظارات تورمی خواهیم بود که محرک اصلی افزایش تورم است. لذا افزایش قیمت دارایی‌های مختلف و همچنین تورم حاصل از تشدید انتظارات تورمی برای نیمه دوم سال ۱۴۰۳ محتمل است و به نظر می‌رسد همین تک عامل قدرت ایجاد تورم بالا را برای سال ۱۴۰۳ دارا باشد.
  •  مدیریت انتظارات تورمی و آمادگی فوری، کامل و همه‌جانبه برای هر احتمال پیش‌رو درخصوص انتخابات امریکا و تشدید تحریم‌ها شرط عقلانیت است.
  • با انتخاب ترامپ کمپین فشار بزرگ آغاز خواهد شد و بیشترین فشار بر بخش نفت وارد خواهد شد.
  •  پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد قیمت نفت سال ۱۴۰۳ فراتر از ۸۰ دلار نخواهد بود و برخلاف ۱۴۰۲ که قیمت نفت روندی صعودی داشت و تا حوالی ۹۰ دلار نیز رسید.
  • در صورت تشدید تحریم‌های بخش نفت در نیمه دوم سال جاری، احتمال کاهش رشد اقتصادی کمتر از رشد بلندمدت وجود دارد (کمتر از ۳ درصد). در ضمن درصورت کاهش صادرات نفت، فشار بر بازارساز ارز نیز بیشتر خواهد شد و ناترازی ارزی خود را بیشتر نشان خواهد داد که این به منزله افزایش معنی‌دار قیمت دلار و متعاقب آن سایر دارایی‌ها است.
  • دولت باید یک برنامه کوتاه‌مدت برای تقویت تاب‌آوری اقتصادی و هرگونه سناریوی احتمالی درمورد تشدید تحریم‌های اقتصادی و نفتی را آماده و اصلاحات ساختاری کوتاه‌مدت و بازآرایی فوری در مواجهه با این سناریوی احتمالی را ترتیب دهد.
  • انحصارزدایی و شبه‌دولت‌زدایی (تعیین تکلیف معضل حضور و گسترش شبه دولتی‌ها در اقتصاد ایران) و حذف رفتارهای ذی‌نفعانه در بخش صنعت، اولویت اقتصادی دیگر دولت است.
 
 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید